توصیف اختراع
جوشکاری زیر پودری در حالت سربالا و سقفی
(Vertical up and overhead SAW)

اولین اسناد ثبت شده(Patent) در مورد جوشکاری زیر پودری(Submerged Arc Welding, SAW) یا قوس مخفی به سال 1928 میلادی بر می گردد.
جوشکاری زیر پودری فرآیندی است که در آن عملیات جوشکاری از طریق تزریق یک سیم هم جنس فلز پایه درون فلاکس یا سرباره ساز انجام می گردد. از مزایای این فرآیند سرعت جوشکاری و نرخ رسوب بالا، نفوذ عمیق و مکانیزه بودن فرآیند می باشد. در مقابل از محدودیت های این فرآیند می توان به عدم انجام عملیات جوشکاری در حالت تخت و افقی اشاره نمود که در اختراع حاضر این محدودیت نیز برطرف شده است.
در این اختراع جهت فائق آمدن بر نیروی ثقل با تغییر ترکیب شیمیایی فلاکس شرایط برای قابلیت پذیرش پسماند مغناطیسی موقت (حدود 3 دقیقه) ایجاد شد. در ضمن تغییر ترکیب شیمیایی فلاکس به نحوی انجام شد که تأثیری بر سایر پارامترهای کیفی جوش نداشته باشد. همچنین با تغییر سیستم تزریق و برداشت پودر شرایط برای پاشش فلاکس ها و کنده شدن مجدد فلاکس¬های ذوب نشده محیاء گردید و نهایتاً جوشکاری در حالت زیر پودری در موقعیت های سقفی و سربالا با موفقیت انجام شد.
بررسی های ظاهری، رادیوگرافی و مکانیکی (سختی و کشش) اتصالات در شرایط سقفی و سربالا نشان دهنده کیفیت بسیار بالای جوش های حاصل هستند.
از ویژگی های فنی این اختراع می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
1- اصلاح ترکیب شیمیایی فلاکس به منظور پذیرش القاء مغناطیسی بدون تأثیرگذاری بر سایر پارامترهای کیفی مانند قابلیت سرباره سازی، انجماد، شکل ظاهری جوش.
2- انجام جوشکاری با سرعت بالا، صاف و یکنواخت بدون ریزش، پاشش، جرقه و دود در حالت سربالا و سقفی.
3- قابل استفاده در طیف وسیعی از صنایع تولیدی که نیاز به جابجایی و چرخش قطعات سنگین می باشد، مانند صنایع نیروگاهی، فلزی، کشتی سازی.
4- استفاده مجدد از مواد و ذرات گدازآور ذوب نشده.
5- سرعت بالای عملیات رسوب در مقایسه با روش جوشکاری SMAW.
6- ظاهر مناسب گرده جوش در مقایسه با روش های جوشکاری MIG و SMAW.
7- قابلیت اتوماسیون.

اختراع مذکور با شماره  ٦٠٢٤١ مورخ ٧ / ٥ / ٨٨ بنام آقایان حامد ثابت، محمد صادقی و مهرزاد خلیلی خانقاه گیلوان به ثبت رسیده است


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید