اگر این مطلب را مفید یافتید در صورت تمایل میتوانید از پایگاه علمی مهندسی جوش حمایت کنید:

روز جهانی پرتونگاری
روز جهانی پرتونگاری

۱۷ آبان برابر با ۸ نوامبر سالروز کشف اشعه X توسط دانشمند آلمانی، ویلهلم کنراد رونتگن است. کشفی که تاثیری شگرف بر توسعه علم و صنعت در حوزه های مختلف گذاشت. به همین مناسبت این روز را روز جهانی رادیوگرافی نامگذاری کرده اند. شاید گزافه گویی نباشد اگر بگوییم مهمترین کاربرد اشعه X رادیوگرافی یا پرتونگاری میباشد. امروزه پرتونگاری به ابزاری مهم و رایج در بسیاری از امور تبدیل شده است، اما بارزترین کاربرد آن در پزشکی و بازرسی فنی است که هر دو کاربرد، جنبه تشخیصی دارند. هرچند که نامگذاری این روز بر اساس کاربرد آن در پزشکی و نقش آن در بهبود شرایط سلامت جهانی است (در برخی کشورها از جمله ایران این روز را به نام روز جهانی رادیولوژی مینامند) اما در هر حال بهانه خوبی است برای یادآوری اهمیت این تکنیک در حوزه تخصصی بازرسی فنی.
در حوزه بازرسی فنی تکنیک رادیوگرافی به عنوان یکی از روشهای آزمون غیرمخرب کاربرد دارد. به دلیل ویژگی های خاص، این روش در بین دیگر روشهای متداول آزمون غیر مخرب از جایگاه ویژه ای برخوردار است. یکی از این ویژگی های متمایز کننده که اهمیت بالایی نیز دارد ارائه سند منحصر به فرد (فیلم رادیوگرافی) برای هر آزمون است که ضریب اطمینان عملیات بازرسی را افزایش میدهد. هرچند که استفاده از این سند نیازمند تخصص و مهارتی به نام تفسیر فیلم میباشد.
اهمیت بالا و کاربرد وسیع این روش در فرآیند بازرسی جوش بخصوص در ساخت تجهیزات حساسی مانند مخازن و سیستمهای لوله کشی به حدی است که عملا داشتن دانش روش آزمون و مهارت تفسیر فیلمهای رادیوگرافی از لازمه های یک بازرس جوش میباشد. در واقع کسی که وظیفه بازرسی یا نظارت بر جوشکاری های صنعتی را برعهده دارد خواه نا خواه در روند کاری خود با رادیوگرافی مواجه خواهد شد و طبیعتا به عنوان متولی کیفیت در جوشکاری از او انتظار میرود که توانایی های مذکور را داشته باشد که انتظار کاملا بجایی است. به همین خاطر همیشه به علاقمندان حوزه مهندسی و بازرسی جوش توصیه میشود که علاوه بر کسب دانش و مهارتهای لازم در حوزه مورد نظر، حتما به فراگیری دانش و کسب مهارت تفسیر فیلمهای رادیوگرافی نیز مبادرت نمایند.