دسته بندی: آزمون غیر مخرب

عنوان کتاب: مقدمه‌ای بر آزمون فراصوتی آرایه فازی

عنوان کتاب:

مقدمه ای بر آزمون فراصوتی آرایه فازی

 گزیده هایی از مطالب کتاب:

تکنیک آرايه فازي(Phased Array Technique)يکي از روشهاي نوين در تستهاي غيرمخرب فراصوتی است. آزمون فراصوتی آرايه فازي به دليل ويژگيهايي نظير سرعت بالاي انجام آزمون، انعطاف پذيري بالا، هدایت و متمرکز نمودن امواج مزيت بسياري نسبت به روشهاي متداول فراصوتی دارند و امروزه کاربرد این تکنیک نوینباتواناييارائهنتايجتصويريمختلف و قابليت تفسير ساده درتستهايغيرمخرب فراصوتی و بازرسی جوش، رشد چشمگیری پیدا کرده است.

هدف اصلی این کتاب معرفی تکنیک آرايه فازي به زبان ساده و بیان ویژگی ها و قابلیت های آن می باشد کهدر فصل یک مفاهیم بنیادی در آزمون فراصوتی که پیش زمینه برای مباحث فصول بعدی می باشد، بیان شده است و در فصل دو به بررسی قابلیت ها و توانایی های آزمون آرایه فازی و ویژگی های آن پرداخته خواهد شد.

با وجود اين قابليتها و ويژگيها، استفاده از روش آرايه فازي بدليل پيچيدگي رفتار امواج توليد شده و تاثير متقابل اين امواج بر روي يکديگر، موجب بروز دشواريهایی در طراحي روش انجام آزمون و همچنين تفسير و ارزيابي نتايج بدست آمده در اين روش مي شود. وجود اين پيچيدگيها در رفتار امواج ارسال شده و دريافت شده، نشان مي دهد که در اين نسل از آزمونهاي فراصوتی استفاده از ابزارهاي محاسباتي بمنظور پيش بيني رفتار امواج در درون قطعه مورد آزمون ضروري و اجتناب ناپذير است. بدین منظور در فصل سه با بیانی ساده به شبیه سازی انتشار امواج فراصوتی توليد شده از ترنسديوسر آرايه فازي پرداخته شده و تاثير متقابل اين امواج در برخورد با عیوب مورد بررسي و مطالعه قرار می گیرد.

بطور کلی آزمون فراصوتی و بخصوص آزمون آرایه فازی با وجود قابليتها منحصر به فرد آن، نیازمند مهارت های خاص و تجربه کافی در استفاده و بکارگیری این قابلیت ها است. در فصل چهار با انجام آزمون آرایه فازی بر روی بلوکهای دارای عیوب مصنوعی معین، رفتار امواج فراصوتی در برخورد با عیوب در تصاویر حاصله از این آزمون مشاهده خواهد شد و بدلیل اهمیت این آزمون در بازرسی جوش انجام آزمون آرایه فازی بر روی نمونه هایی از جوش دارای عیوب مختلف انجام و نتایج حاصله بیان خواهد شد.

  

تالیف:

مهندس مصطفی مردانی خراط

تعداد صفحات:

100 صفحه

 ناشر:

انجمن خوردگی ایران به سفارش و حمایت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب

قیمت پشت جلد:

140000 ریال

 مرکز پخش:


مرکز تهیه کتاب: موسسه گسترش علم و فن جوش– 06135525882

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید